Unelma

Unelmista ratin taakse

Ilman Soichiroa ei olisi Hondaa. Soichirolla oli unelma, ja pitkän uransa aikana hän teki siitä totta – ensimmäisestä moottoripolkupyörästä HondaJetiin ja Asimoon.

Soichiro sanoi: ”Meillä on vain yksi tulevaisuus, ja se on tehty unelmistamme, jos meillä on rohkeutta ajatella uudella tavalla.”

Selaa

Bensiinin tuoksu

Hondan tuoksuöljypullo.

Unelman alku – Soichiro Honda näkee auton ensimmäisen kerran, ja hänen elämänsä muuttuu.

Moottoripolkupyörä, keula oikealle.

Ensimmäinen automme oli pyörä

Vuonna 1946 Soichiro loi ensimmäisen moottoriajoneuvonsa – moottorilla varustetun polkupyörän.

Sodanjälkeisessä Japanissa elämä oli tiukkaa. Autoja oli vähän ja moottoripyöriä vielä vähemmän.

Soichiro keksi tavan, jolla kaikki saattoivat liikkua edullisesti. Yhdistämällä mielikuvituksellisesti pyörän ja armeijan vanhan radion generaattorin hän loi moottoripolkupyörän, joka helpotti merkittävästi ihmisten jokapäiväistä elämää.

Ajatus siitä, että kaikki voisivat liikkua helposti, kasvoi unelmaksi, joka toteutui, kun Honda alkoi valmistaa ihmisille kaikenlaisia kulkuvälineitä.

Miksi jäädä kahteen pyörään?

Vuonna 1963 Soichiro päätti rakentaa ensimmäisen autonsa.

Japanin hallituksen mielestä ajatus ei kuitenkaan ollut hyvä, ja niinpä säädettiin laki, joka pakotti Hondan valmistamaan vain moottoripyöriä. Mutta Soichiro oli ihminen, joka kulki omia teitään. Tämän vuoksi hän loi S500 Roadsterin.

Se oli paitsi Hondan myös koko Japanin ensimmäinen punainen auto, joka toi pisaran väriä Japanin kaduille ja maanteille.

Hondan ensimmäinen auto – etuviistosta katsottuna, keula vasemmalle.
Honda-autot Amerikan lipussa.

Puhdas Amerikka

Kun Yhdysvaltain hallitus sääti Clean Air Act -lain vuonna 1970, useimmat autonvalmistajat pitivät uusia standardeja mahdottomina saavuttaa.

Hondalla ei tiedetty paljoakaan ilmansaasteista. Mutta tiesimme, että CVCC-moottorimme pakokaasupäästöt olivat melko alhaiset. Huolellisen testauksen jälkeen moottori läpäisi ensimmäisenä Clean Air Act -standardit. Siitä lähtien olemme sitoutuneet pitämään ilman mahdollisimman puhtaana, mikä näkyy myös nykyisissä vähäpäästöisissä Earth Dreams -moottoreissa.

Kaiken ei tarvitse onnistua heti

S2000. Hondan 50-vuotislahja Hondalle. Tältä se näytti, kun johtajamme vei sen ajelulle.

Yhden kierroksen jälkeen hän ojensi avaimet takaisin ja kysyi: ”Ettekö pysty parempaan?”

Vuotta myöhemmin Honda antoi itselleen 51-vuotislahjan. Honda S2000. Unelmat ovat tärkeämpiä kuin aikataulut.

Honda S2000, sivukuva.
Honda S2000 ylhäältä edestä.

Honda S2000

Alkuperäinen, vahvemmin muotoiltu prototyyppi rakennettiin Hondan 50-vuotispäiviä varten.

Honda FCX Clarity, etuviistosta katsottuna.

Unelmia tulevaisuudesta

Olemme tehneet tätä jo 70 vuotta, mutta itse asiassa matka on vasta alkamassa.

Tartumme uusiin haasteisiin, unelmoimme uusia unelmia. Haluamme tehdä asiat paremmin, jotta maailmassa kaikki sujuisi tehokkaammin.

Olemme rakentaneet päästöttömiä autoja, joissa on polttokenno-sähkömoottori, kuten FCX Clarityn, ja olemme luoneet aurinkoenergialla toimivan Honda Dream -kilpa-auton.

Jos Honda on tätä tänään, mitä se on huomenna?