1906-1947: Mies nimen takana

Hondan historia on myös kertomus miehestä, joka ymmärsi varhain vastuun- ja työnjaon tärkeyden. Hän innosti muitakin palavalla kiinnostuksellaan moottoreihin ja varsinkin kilpailuihin kaksi-, kolmi- tai nelipyöräisillä kulkuvälineillä.

Soichiro Honda syntyi 1906 Komyossa, Hamamatsussa, jossa hänen isänsä toimi seppänä. Jo lapsena hän sai auttaa isäänsä usein korjaamaan pyöriä. Ollessaan vasta 15-vuotias hän lähti kotoaan kokeillakseen onneaan autokorjaamon oppipoikana Tokiossa.

Siellä hänen kiinnostuksensa moottoreihin ja moottoriurheiluun kasvoi entisestään ja hän rakensi ensimmäisen, Curtis-Wright V8 -lentokonemoottorilla varustetun kilpa-autonsa. Palattuaan Hamamatsuun hän jatkoi omien kilpa-autojen rakentamista ja moottoreiden trimmaamista. Hän viritti muun muassa Ford-moottoria asentamalla siihen ilmanpuristimen. Huhun mukaan hän asensi erään alustan moottorin kallelleen, koska tie kaartui vasemmalle useimmissa kilpailuissa, joihin hän osallistui!

1936 Soichiro Honda loukkaantui All-Japan Speed Rallyssa sattuneessa kolarissa. Hän sai usean luunmurtuman ja pahan viiltohaavan kasvoihinsa törmätessään varikosta lähteneeseen autoon.

Vuoden kuluttua tapahtumasta hän perusti Tokai Seiki Heavy Industry Co.:n, jossa hän alkoi joidenkin vastoinkäymisten jälkeen valmistaa männänrenkaita. Sodan syttymisen myötä Honda sai töitä yhä enemmän. Hän valmisti männänrenkaita Toyotaan ja sai suuria tilauksia myös laivastolta ja lentokoneenvalmistajilta. Hamamatsun tehdas vaurioitui pommituksissa sodan loppuvaiheessa. Japanin antauduttua Honda myi yrityksensä Toyotalle 450 000 jenillä, mikä oli siihen aikaan omaisuus.

Vuonna 1946 hän perusti Hamamatsussa Honda Technical Research Instituten tavallisen kokoiseen puurakennukseen! Yrityksen mahtipontinen nimi kertoo siitä, että Soichiro Honda oli täysin vakuuttunut "valtaavansa maailman" eräänä kauniina päivänä.

Kiyoshi Kawashima tuli yritykseen seuraavana vuonna, jolloin aloitettiin A-type-kaksitahtimoottorin valmistus.