Innovaatio

Uteliaisuuden voima

Kaiken voi muuttaa esittämällä oikeita kysymyksiä. Miettiikö joku jo... miksi on näin? Voisiko se olla toisin? Voisiko se olla paremmin?

Soichiro sanoi: ”Innovaatiossa, alkuperäisyydessä ja uudessa suunnittelussa on kyse yleisön odotusten ylittämisestä.”

Selaa

Haasteena innovointi

Lähikuva Hondan moottorista

Alusta asti Honda on muuttanut unelmat käyttökelpoisiksi ja kaikkien elämää parantaviksi tekniikoiksi. Olemme aina innoissamme ajatustemme tuloksista – vaikka kaikki ei onnistuisikaan heti.

Soichiro Honda ja savupiippumoottorin prototyyppi.

Savupiippumoottori

Vuonna 1947 Soichiro suunnitteli ensimmäisen moottorinsa – savupiippumoottorin. Se oli nerokas idea, joka epäonnistui.

Ensimmäisen tuotteensa eli moottoripolkupyörän menestyksen jälkeen Soichiro innostui luomaan uuden moottorin.

Ensimmäinen prototyyppimoottori oli legendaarinen savupiippumoottori. (Miksi "savupiippu"? No, se näytti ihan siltä!)

Sen tarkoituksena oli vähentää polttoaineen kulutusta ja lisätä tehoa, mutta moottorin kehitystyö tyssäsi jo ennen tuotannon alkamista. Siitä huolimatta moottorin perusperiaatteet olivat kunnossa, kuten myöhemmin kävi ilmi. Alusta asti Honda on kyennyt oppimaan epäonnistumisista ja ponnistamaan niiden pohjalta uusiin saavutuksiin.

VTEC

Keksitäänkö moottori uudestaan? Yritetään ainakin.

Hondan tuotekehitystiimin haasteena oli kehittää uusi tekniikka Hondan seuraavan sukupolven moottoreihin. He yrittivät löytää mekanismin, joka ohjaisi moottorin venttiilien ajoitusta sekä suurella että hitaalla nopeudella ja parantaisi näin moottorin tehokkuutta. Tuloksena oli Hondan VTEC (Variable Valve Timing & Lift Control System) -moottori.

Se oli valtava menestys ja tekninen läpimurto koko maailmassa. Hondan uusi Integra oli ensimmäinen tuotannossa oleva malli, jossa käytettiin VTEC-moottoria. Moottorista onkin muodostunut moottoritekniikan kulmakivi.

VTEC-logo.
Lähikuva VTEC-moottorista.
Honda Integra, sivukuva.
Lähikuva moottorin venttiileistä.

Hauska tutustua, ASIMO!

Lokakuussa 2000 toimme markkinoille ASIMOn, maailman ensimmäisen ihmisenkaltaisen robotin.

ASIMO on yksi inspiroivimmista projekteistamme. Se on ihmisenkaltainen robotti, joka on tarkoitettu monitoimiseksi ja liikkuvaksi avustajaksi. Nimi tulee sanoista Advanced Step in Innovative Mobility.
ASIMO kävelee ja juoksee kaltevalla ja epätasaisella pinnalla. Se kääntyy sulavasti, kiipeää portaita ja poimii esineitä. ASIMO reagoi myös yksinkertaisiin äänikomentoihin ja tunnistaa kasvoja. Kamerasilmiensä avulla ASIMO pystyy myös liikkumaan tilassa, jossa on paikallaan pysyviä ja liikkuvia esineitä.

Asimo laskeutuu portaita.

Ja voittaja on...

Honda voittaa tärkeitä energiatehokkuuspalkintoja.

Honda kahmi palkintoja vuonna 2002. Honda Motors palkittiin kolmessa luokassa autoteollisuuden International Engines of the Year Awards -kilpailussa. Voiton toivat kotiin Insight IMA, Civic Hybrid ja S2000-urheiluauton 2,0-litrainen moottori.

Insight sai myös erikoistunnustuksen American Council for an Energy Efficient Economy -järjestöltä, joka äänesti mallin vähiten ympäristöä kuormittavaksi autoksi vuonna 2002.

Samana vuonna Honda mullisti markkinat esittelemällä FCX:n. Se on maailman ensimmäinen polttokennokäyttöinen auto, joka on saanut päästöttömän ajoneuvon hyväksynnän.

Honda FCX Clarity.

Hondan unelma nousee siivilleen

Päätimme, että lentokoneet voivat olla halvempia, polttoainetehokkaampia ja puhtaampia. Aloimme siis kehittää lentokonetta, joka täyttäisi nuo vaatimukset.

HondaJetin kehittäminen aloitettiin 1980-luvun puolivälissä, ja joulukuussa 2003 kone lensi ensimmäisen lentonsa Pohjois-Carolinan yllä Yhdysvalloissa.

HondaJet on kokeellinen, pienikokoinen bisnessuihkukone, ja kuten Hondalta saattaa odottaakin, se ei ole mikään tavallinen kone. Moottorit eivät sijaitse siipien alla, vaan ne on sijoitettu siipien päälle. Tämä innovaatio ja monet muut mahdollistavat sen, että HondaJetin matkalentokorkeus on erittäin korkea ja se kuluttaa vähemmän polttoainetta. Sen päästöt ovat 40 prosenttia vähäisemmät kuin muiden samankaltaisten lentokoneiden.


Ystävällisemmät moottorit

Earth Dreams -tekniikasta tuli totta vuonna 2013, kun 1,6 litran i-DTEC-dieselmoottori esiteltiin.

Earth Dreams -tekniikka on uuden sukupolven moottoriemme ja vaihteistojemme nimi. Tämä tekniikka lisää suorituskykyä ja vähentää samalla ympäristövaikutuksia.

Euroopan ensimmäinen tämän ajattelun mukaan toteutettu moottori oli Britanniassa rakennettu 1,6 litran i-DTEC-dieselmoottori. Se tarjosi kuljettajalle täydellisen yhdistelmän taloudellisuutta ja ajomukavuutta. Sitä käytettiin ensin Civicissä ja sitten CR-V:ssä vuonna 2014.

Honda CR-V, edestä.

Vuoden 2014 CR-V-mallissa on 1,6 litran i-DTEC-dieselmoottori.

Hondan Formula 1 -auto, ylhäältä edestä.

F1-ekoviesti

Korvasimme F1-autojemme sponsorilogon Maan kuvalla.