Kilpailut

Kisat edessä

Autourheilu on mukana jokaisessa Hondassa. Kun opimme jotain uutta radalla, hyödynnämme sitä autoissa, joilla sinä ajat.

Jokaisessa voitossa ja tappiossa työtämme ohjaa yksi päämäärä. Kilpailemme, koska haluamme kehittyä.

Selaa

Formula 1

Hondan Formula 1 -auto.

Vuonna 1964 yllätimme maailman esittelemällä oman F1-auton. Vuonna 1965 näytimme, että osaamme voittaa.

Mallit juhlivat Hondan ensimmäistä Formula 1 -voittoa.

Ensimmäinen Formula 1 -ruutulippumme

RA272 -Formula 1 -auton moottori perustui kilpamoottoripyörissä käyttämäämme tekniikkaan.

Se oli 1,5 litran V12-moottori. Käytännössä siinä oli kaksitoista 125cc-moottoria. Asensimme moottorin poikittain runkoon, mikä sekin oli jotain aivan uutta.

24. elokuuta 1965, toisella Formula 1 -kaudellamme, Richie Ginther istui RA272 -kilpa-automme rattiin ja asettui lähtöruudukon eturiviin Meksikon Grand Prix -osakilpailussa. Näyttäisikö uusi moottorin ja rungon rakenne voimansa loppumittelöissä? Kyllä vain. Saavutimme ensimmäisen Formula 1 -osakilpailuvoittomme.

Menestyksemme salaisuus

Vuonna 1989 Ayrton Senna voitti maailmanmestaruuden ja Alain Prost oli toinen – kaksoisvoitto Hondalle.

Tämä oli ensimmäinen kausi uusien moottorisäännösten astuttua voimaan. Silloin siirryttiin turbosta vapaasti hengittäviin moottoreihin.

McLaren-Honda oli kauden ykköstiimi, ja se saavutti ennätyksellisen 11 perättäisen voiton putken. Voitimme myös valmistajien maailmanmestaruuden.

Type R

Hatch-mallissa on kilpa-auton tuntua.

Type R:n esikuvana toimii RA 272 Formula 1 -auto, jolla Honda voitti ensimmäisen Formula 1:n Grand Prix -osakilpailunsa. Tämän Championship White -värisen auton perintö näkyy kaikissa rakentamissamme Type R -malleissa. R-kirjain tulee kilpa-ajoa merkitsevästä Racing-sanasta, ja sitä käytettiin ensimmäisen kerran Honda NSX Type R -mallissa vuonna 1992. Sen jälkeen sitä on käytetty useissa uusissa malleissa. Jokainen uuden mallin julkaisu on suurtapahtuma, ja uusin legendaarista merkkilogoa kantava versio, Civic Type R, tulee markkinoille vuonna 2015.

Hondan punainen merkkilogo. Lähikuva.

Legendaarinen Type R -merkkilogo on kilpa-autojemme symboli.

Honda Civic Type R etuviistosta katsottuna.

Hondan toinen puoli: Civic Type R julkaistiin vuonna 2015.

Honda voittaa World Solar Challenge -kilpa-ajon

Voittava reseptimme? Unelmien voima ja aurinkovoima

Marraskuussa 1996 kaikkiaan 46 aurinkokäyttöistä autoa suuntasi Darwinista noin 3 000 kilometrin päässä etelässä sijaitsevaan Adelaideen. Ensimmäisenä maaliin pääsi Honda Dream ennätysajalla. Sen keskinopeus oli 89,9 km/h neljän päivän ajan.

Kuvakollaasi Honda Dreamista.
Hondan F1-auto ja tallihenkilöstö.

Olemme aina ajaneet kilpaa, ja tulemme aina ajamaan.

Otimme ensiaskeleet Formula 1:n parissa 1960-luvulla, jolloin kilpailimme sekä tallina että moottoritoimittajana. Vuonna 2015 Honda on jälleen valmis asettumaan lähtöruudukkoon.

Kaikki ajamamme kilpailut – riippumatta siitä, heiluuko ruutulippu vai ei – ovat voittoja Hondalle, koska jokaisessa kilpailussa opimme jotain uutta autoistamme. Ja sovellamme kaiken oppimamme ajoneuvoihin, joilla ajat.

 

Honda Civic WTCC -auto sivusta katsottuna