Tekninen sanakirja

Mallikohtaiset tekniset tiedot on annettu kohdassa ”Tekniikka ja värit”.

ABS

Lukkiutumattomat jarrut (Anti-lock Braking System) estävät pyöriä lukkiutumasta voimakkaassa jarrutuksessa, vähentävät luisumisen vaaraa märällä, jäisellä tai sohjoisella tiellä ja säilyttävät auton ohjattavuuden jarrutuksessa, mikä auttaa kuljettajaa ajoneuvon hallinnassa.

ACC

Adaptive Cruise Control. Mukautuva vakionopeussäädin (ACC) on suunniteltu siten, että kuljettaja voi valita haluamansa turvavälin oman autonsa ja edellä kulkevien autojen välille. Järjestelmä vähentää automaattisesti nopeutta ja tarvittaessa jopa jarruttaa säilyttääkseen säädetyn välimatkan. Kun tie edessä on jälleen vapaa, ACC nostaa automaattisesti nopeuden kuljettajan valitsemaksi.

ACE

Advanced Compatibility Engineering. Legendissä käytetään innovatiivista korirakennetta, jonka suunnittelussa on keskitytty vähentämään matkustajiin kohdistuvia voimia keulakolareissa. ACE vaimentaa ja jakaa törmäysenergiaa laajemmalle alueelle suojaten ohjaamoa ja lisäten siten matkustajien turvallisuutta. Lisäksi ACE auttaa tasoittaen voimia erikokoisten autojen törmätessä. ACE -rakenne vähentää myös vastapuolen ajoneuvoihin kohdistuvia törmäysvoimia, mikä lisää kaikkien turvallisuutta.

Active Headrest

Aktiivinen niskatuki vaimentaa peräänajossa niskaan kohdistuvaa iskua työntymällä eteenpäin, mikä vähentää niskavammojen riskiä.

AFS

Kääntyvät ajovalot. Auttaakseen kuljettajaa näkemään, kääntyvät ajovalot (AFS) näyttävät tien sisäkaarteen puolen. Ajovalot toimivat toisistaan riippumatta niin, että vasen ajovalo kääntyy vasemmalle kääntyvissä kaarteissa ja oikea ajovalo oikealle kääntyvissä. Tämä auttaa kuljettajaa havaitsemaan mahdolliset esteet aikaisemmin ja lisää näin turvallisuutta. Kääntyvillä ajovaloilla varustetuissa malleissa on aina kaasupurkausvalot, joiden valoteho on suurempi kuin tavallisissa halogeenivaloissa.

ANC

Active Noise Control. Kaksi matkustamoon sijoitettua mikrofonia kuuntelevat renkaiden ja tuulen aiheuttamia ääniä sekä muita ympäristönääniä. Erillinen elektroninen ohjausyksikkö laskee näitä tasapainottavan äänen ja lähettää sen äänentoistolaitteiston vahvistimen kautta kaiuttimiin. Järjestelmä toimii, vaikka äänentoistolaitteistoa ei olisi kytketty päälle.

Audiopilot

Audiopilot säätää koko ajan musiikin äänenvoimakkuutta suhteessa auton taustaääniin. Tämä BOSEn patentoima järjestelmä pitää erilaisten tiepintojen, nopeuksien ja jopa avoimen kattoluukun aiheuttamien epätoivottujen äänien tehon automaattisesti mahdollisimman pienenä. Kun ääni on taustalla, järjestelmä säätää niitä ääniä, jotka normaalisti häviäisivät vastaavan taajuuden vuoksi. Siksi järjestelmän ei tarvitse musiikkinautinnon takaamiseksi nostaa kokonaisäänenvoimakkuutta, vaan ainoastaan tarvittavia ääniä.

BA

Jarruassistentti. Järjestelmä tunnistaa hätäjarrutukseen liittyvän nopean poljinliikkeen ja lisää jarruvoimaa automaattisesti niin, että jarrutusmatka jää mahdollisimman lyhyeksi.

CMBS

Collision Mitigation Brake System. Aktiivinen törmäyksen varoitusjärjestelmä (CMBS) auttaa kuljettajaa välttämään mahdollisen törmäyksen toiseen ajoneuvoon. Järjestelmän ensisijainen tehtävä on varoittaa, mutta mikäli törmäys on väistämätön, järjestelmä vähentää sen vaikutuksia. Järjestelmän ”silmänä” on etusäleikön taakse sijoitettu tutka. Se mittaa jatkuvasti etäisyyttä edellä olevaan ajoneuvoon. Mikäli etäisyys on liian pieni, järjestelmä väläyttää varoitusvaloa infopaneelissa ja antaa varoitusäänen. Mikäli kuljettaja ei tee mitään nopeuden alentamiseksi, järjestelmä kiristää pari kertaa hänen turvavyötään ja alkaa varovasti jarruttaa. Kun järjestelmän mielestä törmäys on väistämätön, eikä kuljettaja ole vieläkään ryhtynyt mihinkään toimenpiteisiin, etuistuimien turvavyöt kiristyvät ja järjestelmä jarruttaa autoa voimakkaasti. Tämän automaattisen toiminnon avulla pyritään pienentämään törmäysnopeutta, minkä myötä vauriot alenevat ja loukkaantumisriski vähenee.

CO2

Hiilidioksidi on yksi kaasuista, joiden uskotaan vaikuttavan kasvihuoneilmiöön. Mitä pienemmät CO2-päästöt, sitä ympäristöystävällisempi auto.

Common rail

Common rail -dieselmoottorissa on yhteispaineruiskutus. Siinä palotilaan ruiskutettavan polttoaineen määrä voidaan annostella erittäin tarkasti. Korkea jopa 1600 barin paine tekee sumusta hienojakoisempaa, minkä ansioista palaminen tehostuu. Moottorin polttoainetaloudellisuus paranee ja melu, sekä päästöt vähenevät.

CVT

Continuously Variable Transmission. Perinteisestä automaattivaihteistosta poiketen CVT on täysin portaaton. Järjestelmän ohjaustietokone laskee optimaalisen välityssuhteen ajo-olosuhteiden muutosten mukaan. Optimoinnin ansiosta käytetään aina sopivinta välityssuhdetta, mikä alentaa polttoaineen kulutusta perinteiseen automaattivaihteistoon verrattuna.

EBD

Electronic Brakeforce Distribution. Elektroninen jarruvoiman jako toimii yhdessä ABS – järjestelmän kanssa ja jakaa jarruvoiman etu- ja takapyörien välillä. Näin suuntavakaus säilyy paremmin liukkaalla pinnalla.

ETCS

Electronic Throttle Control System / Drive-by-wire. Sähköinen kaasupoljin, jossa kaasupolkimen vaijeri on korvattu sähköisellä ohjausjärjestelmällä (drive-by-wire). Anturi tunnistaa kaasupolkimen asennon ja siirtää tiedot suoraan moottoria ohjaavaan tietokoneeseen.

Grade Logic

Älykäs ohjausjärjestelmä, joka on integroitu 5-nopeuksiseen automaattivaihteistoon. Kun kuljettaja on valinnut täysautomatiikkatilan, Grade Logic -järjestelmä tunnistaa eri ajotyylit ja tieolosuhteet ja valitsee näiden tietojen perusteella parhaan välityssuhteen.

HID-ajovalot

High-Intensity Discharge. Hehkulampun sijaan HID-ajovalo sisältää ksenonkaasulla täytetyn polttimon. Sähköinen purkaus (kipinä) kulkee kaasun läpi ja tuottaa tasaisen täysin valkoisen valon, jonka voimakkuus on suurempi kuin tavallisessa halogeenilampussa.

Hot Gas System

Koska dieselmoottorin hyötysuhde on bensiinimoottoria parempi, se tuottaa vähemmän lämpöä. Kylmällä säällä dieselmoottorin lämmitysteho ei riitä matkustamon lämmittämiseen, mistä syystä tarvitaan ylimääräinen sisätilanlämmitin. Edistyksellinen ”Hot gas” -järjestelmä käyttää ilmastointilaitteen kompressoria sisätilojen lämmittämiseen. Järjestelmän lämmitysteho on huomattavasti perinteisiä sisätilanlämmittimiä parempi.

Hybridi

Hybridiksi kutsutaan autoja, joissa voidaan käyttää sekä sähkö- ja polttomoottoria.

i-CTDi

Hondan i-CTDi-moottori, jonka nimessä i-kirjain tarkoittaa älykkyyttä (intelligence), kuuluu uuden sukupolven suoraruiskutusmoottoreihin, joissa käytetään uusinta yhteispaineruiskutustekniikkaa ja muuttuvageometrista turboahdinta. Tuloksena on huomattavasti entistä hiljaisempi, pehmeämpi ja voimakkaampi moottori, jonka polttoainetalous on parempi kuin perinteisissä dieselmoottoreissa.

IMA

Integrated Motor Assist. Civic Hybridin konepellin alla on päällepäin ”normaali” 1,3 litran 3-vaiheinen i-VTEC -bensiinimoottori, joka venttiiliajoitusten ja nousukorkeuksien älykkään ohjauksen ansiosta polttaa bensiinin tehokkaammin, tuottaa enemmän tehoa ja suuremman vääntömomentin ja alentaa samalla polttoaineen kulutusta ja hiilidioksidipäästöjä. Tämä taideteoksen salaisuutena on innovatiivisesti bensiinimoottorin ja vaihteiston väliin sijoitettu sähkömoottori. Se alkaa toimia kiihdytettäessä tai ylämäkeen ajettaessa ja antaa lisätehoa, kunnes ajonopeus on jälleen vakio. Silloin se kytkeytyy automaattisesti pois toiminnasta. Kun hiljennät tai jarrutat, se toimii generaattorina ja lataa takaistuimen taakse sijoitettua akkua. Eikä tässä kaikki. Koska bensiinimoottorin ei tarvitse olla käynnissä auton ollessa paikallaan, se pysähtyy automaattisesti. Heti, kun painat kaasupoljinta, se käynnistyy uudelleen. IMA on toiminto, jota tuskin huomaa ajon aikana, mutta huomaat sen varmasti huomattavasti alentuneina polttoainekuluina. Moottori sai kiitosta polttoainetaloudellisuudestaan vuoden 2003 ja 2004 International Engine of the Year Awards -kilpailuissa ja se on voittanut BP Green Fleet Award -palkinnon autoalan innovaatioista.

i-SHIFT

i-SHIFT on Hondan älykäs vaihteisto. Kytkinpoljinta ei ole, mutta vaihteisto ei silti ole portaaton (CVT) tai perinteinen automaattivaihteisto. i-SHIFT on yksinkertaisesti sanottuna automatisoitu käsivaihteisto – vaihteisto, jossa on automatisoitu kytkin ja vaihteenvalitsinmekanismi. Tällä tekniikalla kuljettaja voi olla yhtä aktiivinen kuin käsivaihteisella autollakin ja käyttää vaihtamiseen joko vaihdekeppiä tai ohjauspyörän vipuja. i-SHIFTILLÄ voi ajaa myös täysin automaattisesti. Tämä sopii parhaiten kaupunkiajoon, koska älykäs järjestelmä valitsee automaattisesti oikean vaihteen, joka takaa parhaan polttoainetaloudellisuuden ja voiman yhdistelmän. i-SHIFT on urheilullinen ja kehittynyt vaihteisto. Tekniikalla on tärkeitä etuja perinteisiin automaattivaihteistoihin verrattuna, esim. parempi polttoainetaloudellisuus, pienemmät päästöt ja suurempi joustavuus.

i-VTEC

Intelligent Variable Valve Timing and Lift Electronic Control. VTEC:n ja VTC:n yhdistelmä, jolla saadaan entistä parempi moottorin suorituskyky, alhaisempi polttoaineenkulutus ja pienemmät pakokaasupäästöt.

Kaksoistukivarsijousitus

Tällaista pyöräntuentaa käytettäessä pyörien liikkeet ovat mahdollisimman tarkat. Tuloksena on tarkka, ennakoitavissa oleva ohjaustuntuma. Oikein suunniteltu pyöräntuenta vähentää myös korin liikehdintää jarrutettaessa ja ajettaessa.

LSD

Limited Slip Differential. Kun ajoneuvo kääntyy, kulkee ”ulkokaarteen” pyörä pidemmän matkan kuin ”sisäkaarteen” pyörä, mistä syystä pyörien nopeudet ovat erilaiset. Siksi ajoneuvossa on oltava pieni vaihteisto, joka jakaa voiman kahden (tai useamman) vetävän pyörän välillä. Tavallisella tasauspyörästöllä joudutaan ongelmiin tilanteessa, jossa saman akselin pyörien pito on erilainen – pidon menettänyt pyörä alkaa luistaa ja samalla toinen pyörä ei tee lainkaan työtä. Tasauspyörästön jarru siirtää vetovoiman paremmin pitävälle pyörälle ja estää näin pidon häviämisen tai kompensoi sitä.

Muuttuvageometrinen turboahdin

Turboahdin käyttää siivekkeitä paineen nostamiseen sylintereissä. Tämä lisää kaasuseoksen happipitoisuutta, minkä johdosta moottorin voima kasvaa. i-CTDi-moottorin turboahtimessa on sähköisesti ohjatut siivekkeet, joiden ansiosta ilmanvirtaus pysyy voimakkaana myös silloin, kun kaasupoljinta painetaan vain vähän – mitä enemmän kaasua painetaan, sitä suurempi ilmavirtaus syntyy. Nykyaikaisella ahtimella saadaan aikaan tasaisesti kasvava virtaus, joka poistaa täysin turboviiveen.

OPDS

Occupant Position Detection System. Järjestelmä tunnistaa etumatkustajan asennon ja aktivoi tai passivoi sivuturvatyynyn auton turvallisuusjärjestelmän tehon optimoimiseksi.

Power Tailgate

Sähkötoiminen takaluukku on erittäin käytännöllinen ja näppärä ratkaisu. Se avataan ja suljetaan kätevästi virta-avaimen kauko-ohjaimella tai takaluukun alareunassa olevaa painiketta painamalla. Luonnollisesti takaluukkua voi käyttää myös käsin.

PUH

Pop Up Hood. Järjestelmä tunnistaa puskurin takana olevien antureiden avulla törmäyksen jalankulkijaan ja aktivoi järjestelmän, joka nostaa konepellin takareunaa ylöspäin. Tämän tarkoituksena on pidentää konepellin (ja muiden konepellin alla olevien kovien osien) ja jalankulkijan välistä etäisyyttä vammojen vähentämiseksi.

SH-AWD

Super Handling All-Wheel-Drive. SH-AWD on ainutlaatuinen järjestelmä, joka on suunniteltu täyttämään kuljettajan toiveet. Järjestelmästä on etua kaikille kuljettajille kaikissa olosuhteissa – kuivalla, märällä ja jopa jäällä. Kun ajetaan liukkaalla, SH-AWD antaa enemmän voimaa sille pyörälle, jolla on paras pito. Suoralla tiellä tai loivissa kaarteissa jopa 70 % voimasta voidaan antaa etu- tai takapyörille voimanjaon optimoimiseksi. Jyrkissä kaarteissa kaikki taakse välitettävä voima menee ulommalle pyörälle. Sitten pyörää kiihdytetään mekaanisesti, mikä lisää pitoa kaarteessa. Kuljettaja huomaa tapahtuneen lisääntyneenä vakautena, tunnon paranemisena ja neutraaleina ajo-ominaisuuksina.

SVC

Speed Volume Control. Tämä järjestelmä säätää radion äänenvoimakkuutta suhteessa auton nopeuteen niin, että äänenvoimakkuutta ei tarvitse lisätä nopeuden kasvaessa. Asetuksia on neljä; high, medium, low ja off.

Sähkömagneettiset kytkimet ja 2-nopeuksinen planeettavaihteisto

SH-AWD-järjestelmään (Super Handling All-Wheel-Drive) kuuluu kaksinopeuksinen planeettapyörästö, joka yhdessä sähkömagneettisten kytkimien kanssa toimien on Legendin upeiden ajo-ominaisuuksien perusta. Suoraan ajettaessa voima jaetaan perinteisellä tavalla. Urheilullisemmin edettäessä kahden järjestelmän yhteistyö vaihtelee kumpaankin takapyörään menevää voimaa automaattisesti 0–100 % välillä sekunnin murto-osissa. Ohjaamalla voima siihen takapyörään, missä sitä eniten tarvitaan saavutetaan esimerkillinen suuntavakavuus ja kaarreajo-ominaisuudet. Kuljettajan paikalla järjestelmän saumatonta toimintaa ei huomaa muusta kuin auton täydellisestä, nautittavasta hallinnasta.

TSA

Perävaunun hallintajärjestelmä. CR-V:ssä esitellään uusi perävaunun hallintajärjestelmä (TSA), joka toimii yhdessä VSA:n kanssa ja on suunniteltu lisäämään turvallisuutta perävaunua vedettäessä. Anturit, jotka ovat yleensä VSA:n käytössä, on annettu myös TSA:n hyödynnettäväksi. Järjestelmä vähentää auton nopeutta, mikäli se havaitsee perävaunun ylimääräistä heilahtelua vakauttaen näin sekä perävaunun että CR-V:n.

VSA

Ajovakaudenhallintajärjestelmä. VSA pitää auton kuljettajan toivomassa suunnassa nopeissa tai jyrkissä kaarteissa ja liukkaalla tarkkaillen ja korjaten mahdollista yli- tai aliohjautuvuutta. Järjestelmä seuraa koko ajan auton nopeutta, kaasupolkimen asentoa, yksittäisten pyörien nopeutta, ohjauspyörän kulmaa ja sivuttaiskiihtyvyyttä havaitakseen yli- tai aliohjautuvuuden. Tarvittaessa VSA vähentää automaattisesti moottorin vääntöä ja käyttää lukkiutumattomia jarruja yksittäisillä pyörillä vakauttaakseen auton liikkeen. Järjestelmä reagoi niin nopeasti, että alkava yli- tai aliohjautuvuus korjataan useimmiten ennen kuin kuljettaja on ehtinyt sitä edes havaita.

VTC

Variable Timing Control. Nokka-akselin asentoa suhteessa kampiakseliin ohjataan moottorin käyntinopeuden ja kuormituksen mukaan. Näin sylinterissä saavutetaan optimaalinen ilman ja polttoaineen sekoitussuhde, jolloin vääntömomentti ja suorituskyky ovat parhaat mahdolliset. Yli 90 prosenttia vääntömomentista on käytettävissä jo silloin, kun Accordin bensiinimoottorien käyntinopeus on 3 000 kierr./min.

VTEC

Variable Valve Timing and Lift Electronic Control. Elektronisesti säädetty venttiilien ajoitus ja nosto. Palaminen optimoidaan eri käyntinopeuksille, mikä vähentää polttoaineen kulutusta ja päästöjä ja parantaa moottorin suorituskykyä.