Huipputeknologiaa

Kuluttajien jatkuvasti kasvavat vaatimukset ja yritysten välinen raju kilpailu kuuluvat globaalien autovalmistajien arkipäivään. Honda pyrkii säilyttämään asemansa yhtenä alan johtavista konserneista panostamalla voimakkaasti tutkimukseen ja kehitykseen.

Honda robot technology

Tämän päivän autonvalmistajille ei riitä, että asiakkaat ovat entistä tyytyväisempiä autovalintaansa. Niiden on lisäksi otettava huomioon erilaiset kansalliset ympäristövaikutuksia ja liikenneturvallisuutta koskevat lait ja määräykset.

Honda on hyväksynyt nämä haasteet. Yrityksen liiketoiminnan perusperiaatteena on valmistaa ja toimittaa tuotteita, joiden ympäristövaikutukset ovat mahdollisimman vähäiset.

Lisäksi se käyttää paljon voimavaroja pysyäkseen teknisen kehityksen ja turvallisuuskehityksen eturintamassa. Hondalla on ollut jo useita vuosia Tochigissa oma kahdeksan testausrataa käsittävä törmäyskoelaitos, jota pidetään yhtenä maailman kehittyneimmistä.

Konsernin uraauurtavista teknisistä innovaatioista on useita esimerkkejä. Alkaen USA:ssa vuonna 1973 esitellystä Civic CVCC:stä, joka täytti useita vuosia etuajassa Kalifornian tiukat pakokaasumääräykset, maailman ensimmäiseen polttokennoautoon FCX-ään, jonka Honda runsaat 30 vuotta myöhemmin esitteli.

Hondan tutkimus- ja kehitystyön laajuutta symboloi monin tavoin humanoidi robotti ASIMO. Honda aloitti vuonna 1986 työn, jonka tavoitteena oli luoda robotti, joka pystyi auttamaan ihmisiä näiden arkiaskareissa. Vuosituhannen vaihteessa esitelty ASIMO oli syntyessään ensimmäinen realistisen ja joustavan kävelytekniikan omaava robotti. Sittemmin robottia on edelleen kehitetty ja vuodesta 2004 lähtien ASIMO on ollut Robottien Hall of Famessa.

Yleensä näemme Hondan tuotteitta maalla ja merellä. Nyt Honda on HondaJet-suihkukoneellaan saanut myös siivet alleen.

Honda on pystynyt hyödyntämään myös toimintaansa useilla eri tuotealueilla. Wako Research Center on keskittynyt elektroniikkaan, biotekniikkaan ja uusiin materiaaleihin. Sillä on Japanissa neljä tutkimuslaitosta, jotka pyrkivät kehittämään erityisen luotettavia ja suorituskykyisiä huomispäivän tuotteita.

Koska Honda on globaali yritys, se harjoittaa tutkimusta ja kehitystä useilla merkkinoilla. Vuonna 2003 Japanissa, USA:ssa ja Saksassa toimintansa aloittanut Honda Research Institute (HRI) tutkii mm. edistyksellistä robotiikkaa, uusien superkevyiden materiaalien käyttöä ja polttokennotekniikkaa. Biotekniikassa HRI tutkii mahdollisuutta kehittää ajoneuvoille viljoista valmistettava polttoaine.