Sanasto

Opi puhumaan Hondan kieltä

Bluetooth

Bluetooth on langattoman viestinnän väline. Sitä hyödynnetään, kun matkapuhelin tai muu Bluetooth-tekniikalla varustettu laite halutaan liittää sitä tukevaan ajoneuvoon. Bluetoothin ansiosta kuljettaja voi käyttää laitetta ilman käsiä ja keskittyä olennaiseen eli ajamiseen.

Diskanttikaiuttimet

Nämä pienikokoiset lisäkaiuttimet takaavat autosi viihdejärjestelmän täydellisen äänentoiston. Ohjaamon etuosaan kiinnitettävät kaiuttimet täydentävät äänentoistoa vähentämällä säröääniä ja tuottamalla korkeita ääniä puhtaasti.

Lukkiutumaton jarrujärjestelmä (ABS)

Lukkiutumaton jarrujärjestelmä estää pyöriä lukkiutumasta hätäjarrutuksen aikana. Tämän ansiosta auton ohjattavuus säilyy ja voit väistää yllättävän esteen. Autosi pysyy siis hallinnassasi kelistä riippumatta.

Avustava vakionopeussäädin (ACC)

Avustava vakionopeussäädin tekee maantieajosta stressitöntä ylläpitämällä sopivan ajonopeuden ja etäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon.
ACC sijaitsee auton etusäleikön sisäpuolella, josta sen tutka mittaa etäisyyttä edellä ajavaan ajoneuvoon ja määrittää sopivan etäisyyden siihen. ACC otetaan käyttöön valitsemalla se ACC-painikkeesta.

Aktiivinen niskatuki

Aktiivinen niskatuki suojaa päätä, niskaa ja selkärankaa peräänajotilanteessa.

Peräänajotilanteessa matkustajan vartalo painautuu voimakkaasti selkänojaa vasten. Tieto ristiselän kohdalla havaitusta paineesta välittyy niskatukeen, joka ponnahtaa ylöspäin ja myöskin eteenpäin. Se pienentää pään ja niskatuen välistä rakoa ja siten vähentää niskaan kohdistuvan vamman todennäköisyyttä.

Aktiiviset turvajärjestelmät

Hondan aktiiviset turvajärjestelmät voivat pelastaa tilanteen sekunnin murto-osassa ennen törmäystä. Näihin järjestelmiin kuuluvat lukkiutumattomat jarrut (ABS), elektroninen jarruvoiman jako (EBD), kuljettajan apujärjestelmä (ADAS) ja ajonvakautusjärjestelmä (VSA). Aktiiviset turvajärjestelmät pyrkivät turvaamaan matkasi ennaltaehkäisemällä onnettomuudet.

Kuljettajan apujärjestelmä (ADAS)

Kuljettajan apujärjestelmä kattaa mukautuvan vakionopeussäätimen (ACC), kaistavahtijärjestelmän (LKAS) ja aktiivisen törmäyksen varoitusjärjestelmän (CMBS).

Turvakori (ACE)

Hondan autoissa käytetään korirakennetta, jonka suunnittelussa on keskitytty suojaamaan matkustajia vähentämällä heihin kohdistuvia voimia keulakolareissa. 

Tämä innovatiivinen korirakenne vaimentaa ja jakaa törmäysenergiaa laajemmalle alueelle. Samalla se suojaa ohjaamoa ja siten myös kuljettajia sekä matkustajia. Lisäksi ACE auttaa vähentämään myös muiden törmäyksessä osallisina olevien ajoneuvojen vahinkoja. 

Aerodynamiikka

Nauti tasaisemmasta ja hiljaisemmasta matkanteosta säästäen samalla polttoainetta. Hondat on suunniteltu aerodynaamisiksi, sillä pyrimme pienentämään ilmanvastuskertoimen mahdollisimman pieneksi. Mitä pienemmäksi saamme tämän luvun, sitä pienempi ilmanvastus on ja matkanteosta tulee sujuvampaa.

Hätäjarrutustehostin

Hätäjarrutustehostin tunnistaa hätäjarrutuksen ja lisää jarruvoimaa automaattisesti. Tämän ansiosta jarrutusmatka jää mahdollisimman lyhyeksi.

Aktiivinen törmäyksen varoitusjärjestelmä (CMBS)

Aktiivinen törmäyksen varoitusjärjestelmä hälyttää kuljettajalle yhteentörmäysuhasta. Se myöskin jarruttaa automaattisesti, jos törmäys on väistämätön.

Etusäleikön taakse kiinnitetty pieni tutkalähetin toimii järjestelmän ”silmänä” lähettäen jatkuvasti ympäristöön tutkasignaalia ja tutkimalla paluukaikua. Toisin sanoen järjestelmä havaitsee lähestyvän esteen ja laskee sen etäisyyden ja lähestymisnopeuden.

Mikäli järjestelmä havaitsee esteen, joka ylittää tietyt raja-arvot, se varoittaa kuljettajaa väläyttämällä merkkivaloa ja antamalla hälytysäänen. Jos kuljettaja ei reagoi tähän, järjestelmä alkaa varovasti jarruttaa ja kiristää kevyesti kuljettajan turvavyötä. Jos kuljettaja ei edelleenkään reagoi ja törmäys on väistämätön, etuistuinten turvavyöt kiristyvät ja järjestelmä jarruttaa autoa voimakkaasti.

CMBS vähentää törmäysnopeutta ja mahdollisia vaurioita sekä ennen kaikkea suojaa kuljettajaa ja matkustajia.

Common Rail

Common Raililla varustettu dieselmoottori annostelee palotilaan ruiskutettavan polttoaineen määrän erittäin tarkasti ja nopeasti. Tämä tekee polttoainesumusta hienojakoisempaa, minkä ansiosta palaminen tehostuu. 

Moottorin polttoainetaloudellisuus paranee ja melu sekä päästöt vähenevät.

CVT-automaattivaihteisto

CVT-tekniikka tuo uutta potkua perinteiseen automaattivaihteistoon. Järjestelmä vaihtaa portaattomasti lähes äärettömien välityssuhteiden välillä. Tämä tekee ajamisesta nautinnollisen tasaista sekä polttoainetaloudellista.

Turvalukitus

Autovarkaat eivät onnistu, jos yrittävät avata oven joko ulkoapäin tai sisältäpäin rikkomalla ikkunan. Auton turvalukitus voidaan avata vain kauko-ohjaimen avulla.

Kaksoiskolmiotukijousitus

Tällaista jousitusta käytettäessä pyörien liikkeet ovat mahdollisimman tarkat. Lisäksi se vähentää myös korin liikehdintää jarrutettaessa ja kaarreajossa. Tuloksena on luotettava, ennakoitavissa oleva ja nautittava ohjaustuntuma.

Elektroninen jarruvoiman jako (EBD)

EBD yhdessä lukkiutumattoman jarrujärjestelmän (ABS) kanssa suuntaa jarruvoiman sinne, missä sitä eniten tarvitaan. Järjestelmä säätää etu- ja takapyörien jarruvoimaa varmistaakseen parhaan mahdollisen jarrutustehon.

Sähköinen ohjausyksikkö (ECU)

Sähköinen ohjausyksikkö tarkkailee moottoria ja hallitsee sen toimintaa.

Elektronisesti ohjattu kaasuläppä (ETCS)

ETCS-järjestelmässä anturi tunnistaa kaasupolkimen asennon ja siirtää tiedot suoraan moottoria ohjaavaan järjestelmään. Tämän ansiosta kaasupoljin reagoi herkästi ilman mekaanista liitäntää moottoriin.

Sähköinen ohjaustehostinjärjestelmä (EPS)

EPS-järjestelmässä hyödynnetään ohjauksen tehostamisessa moottoria hydrauliikan sijasta. Lisäksi järjestelmä toimii akkuvoimalla, mikä pienentää polttoaineen kulutusta ja päästöjen määrää.

Ergonomia

Ergonomia on soveltava tieteenala, jossa pyritään suunnittelemaan ympäristö mahdollisimman toimivaksi ihmisen kannalta. Me pyrimme ergonomisen suunnittelun avulla varmistamaan, että Hondasi on mahdollisimman turvallinen ja mukava.

Auton hallintalaitteiden ja -välineiden sijainnit on suunniteltu mahdollisimman järkeviksi. Tällä tavoin pyrimme varmistamaan, että niiden käyttö on mahdollisimman helppoa. Lisäksi kiinnitämme huomiota myös pienimpien yksityiskohtien suunnitteluun aina ohjauspyörään sijoitetuista säätimistä istuimiin.

Polttoaineen kulutus

Auton suorituskyvystä saa hyvän kuvan tarkastelemalla sen polttoaineen kulutusta ja hiilidioksidipäästöjen määrää.

Vehicle Certification Agency (VCA) varmistaa, että kaikki autovalmistajat mittaavat polttoaineen kulutuksen samalla tavalla noudattaen alalla hyväksyttyjä tyyppitestejä. Näin eri mallien vertailu on mahdollista.

Vaihtologiikan ohjaus

Vaihtologiikan ohjaus on integroitu joihinkin automaattivaihteistoihin. Tämä älykäs järjestelmä valitsee ajotyyliisi ja tieolosuhteisiin parhaiten sopivan välityssuhteen. Ominaisuus on erityisen kätevä mäkisillä ja mutkaisilla tieosuuksilla.

HID-kaasupurkausvalot

Hehkulampun sijasta HID-ajovalot sisältävät ksenonkaasulla täytetyn polttimon. Sähköinen purkaus (kipinä) kulkee kaasun läpi ja tuottaa tasaisen, täysin valkoisen valon. Tämä tekee ajovaloista kirkkaammat ja takaa entistä paremman näkyvyyden.

Mäkilähtöavustin

Kätevä mäkilähtöavustin estää autoasi liikkumasta, kun siirrät jalkasi jarrulta kaasupolkimelle.

Hybridi

Hybridiautot on suunniteltu kulkemaan sekä polttoaineella että sähköllä, mikä pienentää päästöjen määrää ja parantaa polttoainetaloutta.

ICE (Ajoneuvon viihdejärjestelmä tai polttomoottori)

Asiayhteydestä riippuen lyhenne ICE voi viitata joko ajoneuvon viihdejärjestelmään tai sisäiseen polttomoottoriin (yleensä ensimmäiseen vaihtoehtoon).

Dieselruiskutuksen älykäs yhteispainejärjestelmä (i-CTDi)

Common Raililla varustetuissa Honda-malleissa on i-CTDi-dieselmoottori.

Älykäs kaksivaiheinen sytytysjärjestelmä (i-DSi)

i-DSi-moottoreiden sytytystulppien ajoitus parantaa polttoainetaloutta ja pienentää päästöjen määrää.

i-DTEC

Uuden sukupolven älykkäässä i-DTEC-moottorissa hyödynnetään viimeisintä yhteispaineruiskutus- ja turboahdintekniikkaa. Se takaa tasaisen, hiljaisen ja tehokkaan ajon.

Integroitu moottoriavustus (IMA)

Integroitu moottoriavustus yhdistää polttoainemoottorin ja sähkömoottorin. Se hyödyntää siten hybriditekniikkaa, mikä vähentää päästöjä ja parantaa polttoainetaloutta.

i-SHIFT

Toisin kuin perinteisessä automaattivaihteistossa, älykkäässä i-SHIFT-vaihteistossa ei ole momentinmuunninta. Sen sijasta vaihteistossa on vastaava kytkin kuin 1,4-litraisen Hondan manuaalivaihteistossa. Kytkintä voi käyttää ohjauspyörään sijoitettujen vaihtopainikkeiden tai vaihteenvalitsimen avulla.

ISOFix

ISOFix (International Standards Organisation Fix) on kansainvälinen standardi, jonka avulla pyritään varmistamaan lastenistuinten turvallinen kiinnitys autoon.

i-VTEC

Älykäs i-VTEC-moottori on VTEC:n ja VTC:n yhdistelmä, jolla saadaan entistä parempi moottorin suorituskyky, alhaisempi polttoaineen kulutus ja pienemmät päästöt

LKAS (kaistavahtijärjestelmä)

Kaistavahtijärjestelmä auttaa sinua pysymään omalla kaistallasi reunaviivoin merkityillä teillä.

Tuulilasin takana oleva kamera analysoi kuvaa edessä olevasta tiestä ja määrittää ohjauksen vääntömomentin, joka tarvitaan kaistalla pysymiseen. Jos järjestelmä havaitsee auton ylittävän reunaviivan, se hälyttää antamalla jatkuvan äänihälytyksen.

Luistonrajoittimella varustettu tasauspyörästö (LSD)

Joihinkin Honda-malleihin on saatavilla LSD-järjestelmä, joka tehostaa pyörien pitoa tarvittaessa.

Magic Seats -istuimet

Magic Seats -istuimet taittuvat yhdellä käden liikkeellä. Ne taittuvat alas siten, että kuormatilan lattia on täysin tasainen. Lisäksi istuintyynyn voi taittaa ylös, jolloin etuistuimen taakse muodostuu tarvittaessa ylimääräinen tavaratila.

Yhdellä liikkeellä taitettavat istuimet

Näppärästi ja nopeasti yhdellä liikkeellä taitettavien istuinten ansiosta voit muuntaa istuinten asentoa vaivattomasti. Vapauta vain takaistuimen lukitus. Tällöin istuimen niskatuki taittuu automaattisesti, istuintyyny taittuu eteenpäin ja selkänoja kääntyy lattiaa vasten.

Passiiviset turvaratkaisut

Passiivisiin turvaratkaisuihin kuuluu joukko toimintoja, jotka suojaavat matkustajia onnettomuustilanteissa, kuten turvatyynyt (= aktiivinen turvatoiminto), tärinäraidat, sivutörmäyssuojat ja hätälukittuvat turvavyöt (= aktiivinen turvatoiminto).

Passiiviset turvaratkaisut kattavat kaikki ajoneuvon turvallisuutta lisäävät ratkaisut silloin, kun ne ovat passiivisessa tilassa. Jos nämä ratkaisut aktivoituvat, niistä tulee aktiivisia turvaratkaisuja.

RDS (Radio Data System)

RDS-tekniikka on osa ajoneuvon viihdejärjestelmää. Pääasiassa tämän tekniikan avulla voidaan lähettää tietoja, kuten kappaleiden nimiä, radioaaltojen kautta suoraan ajoneuvon radion näyttöön.

Realtime 4x4

Realtime 4x4 on älykäs nelivetojärjestelmä, joka lisää automaattisesti voimaa ajoneuvon niissä pyörissä, joissa on paras pito. Toiminto on erittäin hyödyllinen etenkin liukkailla teillä ajettaessa.

Turvatyynyjärjestelmä (SRS)

Kutsumme turvatyynyihin liittyviä ratkaisuja turvatyynyjärjestelmäksi. Turvatyynyjärjestelmä yhdessä turvavyötekniikan kanssa auttaa matkustajia pysymään paikoillaan törmäyksen sattuessa.

Sekventiaalinen vaihto (SS)

Sekventiaalinen vaihto tarkoittaa, että voit valita vaihteen manuaalisesti automaattivaihteiston kautta.

Vääntömomentti

Yleisellä tasolla vääntömomentilla tarkoitetaan kääntyvää tai kiertyvää vääntövoimaa. Ajoneuvojen yhteydessä vääntö on tärkeää esimerkiksi pienillä moottorin nopeuksilla, jotta moottori voi vaivattomasti kiihdyttää alhaisilla kierrosnopeuksilla.

Perävaunun hallintajärjestelmä (TSA)

Hondan perävaunun hallintajärjestelmä yhdessä ajonvakautusjärjestelmän (VSA) lisää ajoturvallisuutta perävaunua vedettäessä.
Antureiden avulla TSA voi tarvittaessa vähentää auton nopeutta vakauttaakseen auton ja perävaunun.

Muuttuvageometrinen turboahdin

i-DTEC-moottoreiden muuttuva turboahdin takaa nopean ja tasaisen kiihtyvyyden. Turboahtimissa sylintereihin johdettava ilma paineistetaan roottoreiden avulla. Tämä lisää ilman happipitoisuutta ja siten tehostaa palamista ja kasvattaa moottorin tehoa. Muuttuvageometriset turboahtimet voivat automaattisesti muuttaa paineistuksen tasoa tarpeen mukaan.

Ajoneuvon valmistenumero (VIN)

Ajoneuvon valmistenumeron avulla autosi voidaan tunnistaa. Se on kuin ajoneuvon henkilöllisyystunnus.

Ajonvakautusjärjestelmä (VSA)

VSA-järjestelmä havaitsee, jos pito katoaa kaarreajossa. Se auttaa pitämään auton kuljettajan toivomassa suunnassa. 

Älykäs järjestelmä tarkkailee ajoneuvon nopeutta, kaasupolkimen asentoa, ohjauspyörän kulmaa, yksittäisten pyörien nopeutta, sivuttaiskiihtyvyyttä ja kiertymisastetta havaitakseen yli- tai aliohjautuvuuden. Tarvittaessa VSA käyttää lukkiutumattomia jarruja yksittäisillä pyörillä vakauttaakseen auton liikkeen. Järjestelmä on erityisen hyödyllinen, kun ajo-olosuhteet ovat huonot tai kun tilannenopeus kaarteeseen ajettaessa on liian suuri.

Nokka-akselin ohjaus (VTC)

VTC-tekniikka parantaa huomattavasti ajoneuvon vääntömomenttia ja suorituskykyä ohjaamalla imuventtiilin nokka-akselin asentoa suhteessa kampiakseliin moottorin käyntinopeuden ja kuormituksen mukaan. Kätevä toiminto, joka lisää vääntömomenttia alhaisemmilla moottorin nopeuksilla.

Elektronisesti säädelty venttiilien ajoitus ja nosto (VTEC)

VTEC optimoi tehontuoton tarpeen mukaan säätämällä moottorin venttiilien ajoitusta ja nostoa. Lisäksi VTEC pienentää päästöjen määrää ja parantaa polttoainetaloutta tavanomaisiin bensiinimoottoreihin verrattuna.