TULEVAISUUS
TULEVAISUUS
INNOVAATIO UTELIAISUUDEN VOIMA
Soichiro sanoi: ”Innovaatiossa, alkuperäisyydessä ja uudessa suunnittelussa on kyse yleisön odotusten ylittämisestä.”
Savupiippumoottori
Vuonna 1947 Soichiro suunnitteli ensimmäisen moottorinsa – savupiippumoottorin. Se oli nerokas idea, joka epäonnistui.
Ensimmäisen tuotteensa eli moottoripolkupyörän menestyksen jälkeen Soichiro innostui luomaan uuden moottorin.
Ensimmäinen prototyyppimoottori oli legendaarinen savupiippumoottori. (Miksi "savupiippu"? No, se näytti ihan siltä!)
Sen tarkoituksena oli vähentää polttoaineen kulutusta ja lisätä tehoa, mutta moottorin kehitystyö tyssäsi jo ennen tuotannon alkamista. Siitä huolimatta moottorin perusperiaatteet olivat kunnossa, kuten myöhemmin kävi ilmi. Alusta asti Honda on kyennyt oppimaan epäonnistumisista ja ponnistamaan niiden pohjalta uusiin saavutuksiin.
HAUSKA TUTUSTUA, ASIMO!
Lokakuussa 2000 toimme markkinoille ASIMOn, maailman ensimmäisen ihmisenkaltaisen robotin.
ASIMO on yksi inspiroivimmista projekteistamme. Se on ihmisenkaltainen robotti, joka on tarkoitettu monitoimiseksi ja liikkuvaksi avustajaksi. Nimi tulee sanoista Advanced Step in Innovative Mobility.
ASIMO kävelee ja juoksee kaltevalla ja epätasaisella pinnalla. Se kääntyy sulavasti, kiipeää portaita ja poimii esineitä. ASIMO reagoi myös yksinkertaisiin äänikomentoihin ja tunnistaa kasvoja. Kamerasilmiensä avulla ASIMO pystyy myös liikkumaan tilassa, jossa on paikallaan pysyviä ja liikkuvia esineitä.
JA VOITTAJA ON…
Honda voittaa tärkeitä energiatehokkuuspalkintoja.
Honda kahmi palkintoja vuonna 2002. Honda Motors palkittiin kolmessa luokassa autoteollisuuden International Engines of the Year Awards -kilpailussa. Voiton toivat kotiin Insight IMA, Civic Hybrid ja S2000-urheiluauton 2,0-litrainen moottori.
Insight sai myös erikoistunnustuksen American Council for an Energy Efficient Economy -järjestöltä, joka äänesti mallin vähiten ympäristöä kuormittavaksi autoksi vuonna 2002.
Samana vuonna Honda mullisti markkinat esittelemällä FCX:n. Se on maailman ensimmäinen polttokennokäyttöinen auto, joka on saanut päästöttömän ajoneuvon hyväksynnän.
HONDAN UNELMA NOUSEE SIIVILLEEN
Päätimme, että lentokoneet voivat olla halvempia, polttoainetehokkaampia ja puhtaampia. Aloimme siis kehittää lentokonetta, joka täyttäisi nuo vaatimukset.
HondaJetin kehittäminen aloitettiin 1980-luvun puolivälissä, ja joulukuussa 2003 kone lensi ensimmäisen lentonsa Pohjois-Carolinan yllä Yhdysvalloissa.
HondaJet on kokeellinen, pienikokoinen bisnessuihkukone, ja kuten Hondalta saattaa odottaakin, se ei ole mikään tavallinen kone. Moottorit eivät sijaitse siipien alla, vaan ne on sijoitettu siipien päälle. Tämä innovaatio ja monet muut mahdollistavat sen, että HondaJetin matkalentokorkeus on erittäin korkea ja se kuluttaa vähemmän polttoainetta. Sen päästöt ovat 40 prosenttia vähäisemmät kuin muiden samankaltaisten lentokoneiden.
YSTÄVÄLLISEMMÄT MOOTTORIT
Earth Dreams -tekniikasta tuli totta vuonna 2013, kun 1,6 litran i-DTEC-dieselmoottori esiteltiin.
Earth Dreams -tekniikka on uuden sukupolven moottoriemme ja vaihteistojemme nimi. Tämä tekniikka lisää suorituskykyä ja vähentää samalla ympäristövaikutuksia.
Euroopan ensimmäinen tämän ajattelun mukaan toteutettu moottori oli Britanniassa rakennettu 1,6 litran i-DTEC-dieselmoottori. Se tarjosi kuljettajalle täydellisen yhdistelmän taloudellisuutta ja ajomukavuutta. Sitä käytettiin ensin Civicissä ja sitten CR-V:ssä vuonna 2014.
HUOMISEN HONDAT
HR-V -katumaasturi
HR-V on kompakti katumaasturi joka yllättää erinomaisilla ajo-ominausuuksillaan ja hämmästyvällä monikäyttöisyydellään.
FCEV -vetyauto
Tyylikäs Honda FCEV Concept on viisipaikkainen vetyauto. Se on maailman ensimmäinen vetyauto jossa koko polttokennojärjestelmä on mahdutettu konepellin alle.
NSX Superauto
Äärimmäisen tehokas sähkömoottoreilla varustettu superauto joka esiteltiin ensimmäisen kerran Geneven autonäyttelyssä 2013.
HONDA F1
Lue Hondan kilpa-ajoista ja voitoista.