Comic strip of Soichiro Honda building his first Honda engine powered bicycle.

HONDAN MAAILMA UNELMA ALKAA

ALKUVUODET

Neron syntytarina.
1906
1922
1937
1946
1947
1948
1949
Row of bicycles fitted with Honda engines.

1906

Soichiro Honda syntyi

Sepän poikana Fuji-vuoren lähellä syntynyt Soichiro Honda on innoissaan koneista, ja hänestä tulee apulainen isänsä polkupyöräkorjaamossa. 

Row of bicycles fitted with Honda engines.

1922

Kirkkaat valot, iso kaupunki

Soichiro Honda keskeyttää koulun ja lähtee Tokioon, jossa hänestä tulee lukkosepän oppipoika. Kuuden vuoden päästä hän palaa kotiinsa ja avaa oman autokorjaamonsa.

 

Row of bicycles fitted with Honda engines.

1937

Hondan ensimmäinen yritys

Soichiro perusti Tokai Seiki -nimisen yrityksen männänrenkaiden valmistukseen. Se kasvaa, mutta kärsii kaksinkertaisen koettelemuksen: sodanaikaisen pommituksen ja pian sen jälkeen tuhoisan maanjäristyksen. Liikkeen särkyneet jäännökset myydään ja tuotoilla perustetaan uusi yritys: Hondan tekninen tutkimuslaitos.

 

Row of bicycles fitted with Honda engines.

1946

Honda numero 1

Sodanjälkeinen Japani haluaa tulla mobiiliksi – pikaisesti ja halvalla. Soichiro tarttuu ideaan asentaa ylimääräiset generaattorien moottorit polkupyöriin. Näin toimiessaan hän luo ensimmäisen ”Hondan”. Hänen haasteensa on nyt vastata niiden kysyntään.

Row of bicycles fitted with Honda engines.

1947

Honda Type A

Alkuperäistä moottoripolkupyörää kehitellään edelleen. Se on fiksu, tyylikäs ja suosittu. Muutamassa kuukaudessa rakennetaan Hondan ensimmäisellä liukuhihnalla yrityksen suunnittelema moottori.

 

Row of bicycles fitted with Honda engines.

1948

Honda Motor Company on syntynyt

Soichiro Honda osallistaa liikekumppanin, Takeo Fujisawan, ja he perustavat yhdessä uuden yrityksen. Socihirosta tulee tuotekehittäjä, ja Fujisawa-sanilla on tarvittavat liikemiestaidot. Yrityksellä on 34 työntekijää ja yksi jaettu unelma.

 

Row of bicycles fitted with Honda engines.

1949

Ensimmäinen uusi Honda

Ensimmäisellä perustuksista lähtien Hondan suunnittelemalla ja kehittelemällä moottoripyörällä oli osuva nimi: ”Dream” eli D Type.

NOPEAA KASVUA JA KANSAIN- VÄLISTYMISTÄ

1950-luku.
1955
1956
1958
1959
First generation Chevrolet Apache 10 pickup truck loaded with Honda Cub motorcycles.

1955

Ykköseksi tulo

Hondasta tulee Japanin suurin moottoripyörämerkki. Nykyään se on maailman suurin moottoripyörämerkki, jota valmistetaan eri puolilla maailmaa.attatootja, kellel on tootmisrajatised üle kogu maailma.

First generation Chevrolet Apache 10 pickup truck loaded with Honda Cub motorcycles.

1956

Ajattele maailmanlaajuisesti, toimi paikallisesti

Muodostuvat ihanteet, joita Honda noudattaa edelleen. Yrityksen periaate on pyhä: ”Globaalia näkökulmaa ylläpitäen olemme omistautuneet toimittamaan laatutuotteita kohtuuhintaan maailmanlaajuista asiakastyytyväisyyttä ajatellen.”

Honda Cub.

1958

Supertähti on syntynyt

Honda Super Cub on yksinkertainen, kohtuuhintainen moottoripyörä koko maailman käyttöön. Se on enemmän kuin vain nimeltään super, ja sen suora jälkeläinen pysyy edelleen tuotevalikoimassa. Tuodessaan kohtuuhintaisen liikkuvuuden massojen ulottuville se on kaikkien aikojen myydyin ajoneuvo. Kenties myös tärkein?

 

First generation Chevrolet Apache 10 pickup truck loaded with Honda Cub motorcycles.

1959

Amerikkalainen unelma

Maailman suurin moottoripyörämerkki aloittaa ensimmäisen kerran myynnin ulkomailla, Yhdysvalloissa. Los Angelesiin perustettiin American Honda Motor Co. Inc.

TUO VOITOKAS TUNNE

1960-luku.
1960
1961
1962
1963
1964
1967
Rear end of an old Honda F1 car with the engine exposed.

1960

 Unelmaa tutkimassa

Honda Motor Co. Ltd:n sisaryhtiönä perustettiin erillinen Hondan tutkimus- ja kehittämisyritys. Sitä voit kutsua Soichiron unelmatehtaaksi.

Rear end of an old Honda F1 car with the engine exposed.

1961

TT menestyy

Soichiro sanoi menestyksen olevan 99-prosenttisesti luhistumista. Ensiesiintymisemme Isle of Man TT -kilpailuissa tuottaa pettymyksen, muttemme luovu. Kahden vuoden päästä palaamme ja vallitsemme. Se on ensimmäinen menestyksemme kansainvälisessä kilpa-ajossa, ja kaukana viimeisestä: vuonna 1965 voitamme myös F1:n Grand Prix’n.

Rear end of an old Honda F1 car with the engine exposed.

1962

Maailmanlaajuista valmistusta

TT-moottoripyörän menestyessä avaamme ensimmäisen ulkomaisen tuotantolaitoksen Belgian Aalstissa vastataksemme moottoripyöriemme kasvavaan kysyntään. Olemme valmistaneet ajoneuvoja Euroopassa kauemmin kuin luulisi.

Rear end of an old Honda F1 car with the engine exposed.

1963

Kahdesta pyörästä neljään

Honda aloittaa henkilöautojen ja hyötyajoneuvojen myynnin. Sitkeä pienoiskuorma-auto T360 on ihailtu. Näppärä urheiluauto S500 ihastuttaa.

The first Honda F1 car with the year 1965 behind it and Richie Ginther celebrating.

1964

Hondan kunnianhimo kilpa-ajossa

Vain vuoden kuluttua autonvalmistajaksi tulemisesta Honda tekee rohkean askelen: lähtee kilpa-autoilun areenalle. Päätös tehdä oma alusta ja moottori palkitaan pian, ja vuonna 1965 Richie Ginther tuo meille Meksikosta ensimmäisen voiton.

Rear end of an old Honda F1 car with the engine exposed.

1967

Pikkuisen Hondan ihme

Niin söpö, niin fiksu. Kaupunkiauto N360, jolla on komean kierrosluvun tuottava ilmajäähdytteinen moottori, aloittaa Hondan henkilöautojen menestystarinan.

KIIREINEN VUOSIKYMMEN

1970-luku.
1972
1973
1975
1976
1979
First generation Honda Civic.

1972

Oikea auto oikeaan aikaan

Kompakti etuvetoinen Civic on täydellinen auto 1970-lukua varten. 10 sukupolvea ja 24 miljoonaa myytyä kappaletta myöhemmin se pysyy yhtä asianmukaisena ja suosittuna.

First generation Honda Civic.

1973

Hondan perustajat siirtyvät eläkkeelle

Hondan perustajat Soichiro Honda ja Takeo Fujisawa siirtyvät 25 vuoden johtajuuden jälkeen eläkkeelle ja alkavat hoitaa yhtiön hallituksessa neuvonantajatehtäviä. Soichiro pysyi yrityksensä uteliaana tarkkailijana poismenoonsa asti vuonna 1991.

First generation Honda Civic.

1975

Älä tupruta

Päästimme Pohjois-Amerikan markkinoille hämmästyttävän CVCC-moottorin. Sen palamistahti on niin tehokas, että se ylittää tiukat uudet ilmanpuhtauden määräykset pakokaasujen katalysaattoria tarvitsematta. Se on sensaatio.

First generation Honda Accord.

1976

Aikuistuminen

Julkistetaan Hondan ensimmäinen keskikokoinen auto, Accord. Sitä tarjotaan alun perin neljäovisena sedanina ja kolmiovisena hatchbackina. Myöhemmin seurasi viisiovinen hatchback coupéversion kanssa, jota kutsumme Preludeksi.

First generation Honda Civic.

1979

Siltoja rakentamassa

Honda aloittaa hedelmällisen 15 vuoden kumppanuuden BL:n kanssa jakaakseen teknologiaa, kehittääkseen yhdessä ja rakentaakseen autoja Euroopassa. Sitä seurasivat muut yhteistyöhankkeet, vaikka olemmekin erittäin ylpeitä riippumattomasta hengestämme ja kompromissittomasta alkuperäisestä ajattelustamme.

HUIPPU- TEKNIIKAN VUOSIKYMMEN

1980-luku.
1981
1982
1986
1988
1989
First generation Honda Legend coupe.

1981

Kartalla

Tiesitkö, että maailman ensimmäisen karttapohjaisen autonavigointijärjestelmän kehitti Honda? Honda Electro Gyrocatoria tarjotaan Japanin markkinoiden Accordeilla yli vuosikymmen ennen GPS-paikannusjärjestelmien käyttöönottoa.

First generation Honda Legend coupe.

1982

Elämää Amerikassa

Honda aloitti moottoripyörien valmistuksen Yhdysvalloissa vuonna 1979. Vuonna 1982 siitä tuli ensimmäinen Yhdysvalloissa valmistettu japanilainen automerkki. Ohion tehtaan lisäksi tulivat myöhemmin Kanadan ja Meksikon Tehtaat.

First generation Honda Legend coupe.

1986

Legendaarinen

Julkaistaan ensimmäinen Hondan luksusauto – ja uusi merkki, Millä sitä Yhdysvalloissa myytiin: Acura. Se tekee Hondasta ensimmäisen japanilaisen autonvalmistajan, joka käynnisti erillisen premium-osaston.

First generation Honda Legend coupe.

1988

Hondan F1-mestariluokka

Koskaan ennen, eikä sen jälkeen, kukaan ole hallinnut F1-kautta kuin se. McLaren-Hondat voittavat 16 kilpailusta 15, tiimi voittaa tallimestaruuden, Ayrton Senna on vuoden 1988 F1-maailmanmestari ja hänen tiimitoverinsa on kakkonen. Mikseivät he voita kaikkia 16:ta? Eihän kukaan ole täydellinen…

Side view of a Honda engine.

1989

VAHVA VTEC

HONDA OSOITTAA, MITEN VOIDAAN TEHDÄ MOOTTORISTA VIELÄ TEHOKKAAMPI JA TALOUDELLISEMPI; KEKSIMÄLLÄ VTEC-JÄRJESTELMÄN.

KONIEN VUOSIKYMMEN

1990-luku.
1990
1992
1995
1998
1999
First generation Honda NSX driving through the mountains.

1990

SUPERTÄHTI

MULLISTAVA NSX SAAPUU. HONDAN ENSIMMÄINEN SUPERAUTO HUOLESTUTTAA SUURITEHOISTEN AUTOJEN VALMISTAJIA.

First generation Honda NSX driving through the mountains.

1992

Tehty Euroopassa

Euroopassa aloittaa toimintansa kaksi uutta Honda-tehdasta. Britannian Swindonin tehdas valmistaa Accordia ja Turkin Gebzen tehdas aloittaa Civicin valmistuksen. Nykyään Swindonista on tullut viisiovisen Civic-hatchbackin maailmanlaajuinen koti.

First generation Honda NSX driving through the mountains.

1995

Pyrkimys nelivetoon

Markkinoille päästetään ikoninen Honda: CR-V eli Compact Recreational Vehicle (kompakti vapaa-ajan ajoneuvo). Uraauurtava kompakti katumaasturi saavutti heti suosion, ja on nykyään maailman myydyin katumaasturi. Vuonna 1999 sitä seuraa Hondan pienempi HR-V eli High-Riding Vehicle (korkea ajoneuvo).

First generation Honda NSX driving through the mountains.

1998

Hyvää syntymäpäivää, Honda

Päätämme tehdä itsellemme syntymäpäivälahjan juhlistaaksemme ensimmäisen puolivuosisatamme täyttymistä. Mitä muuta se voisi olla kuin kaksipaikkainen urheiluauto? Suuren kierrosluvun tuottava S2000 nostaa S500:n alkuperäisen roadsterin hengen ajan tasalle.

Honda S2000 pictured from the front.

1999

Vilkaisu tulevaisuuteen

Insinöörimme eivät keskity pelkästään menneisyyteen. Insight oli ensimmäinen bensiini-sähköhybridi, jolla oli uskomattoman pienet CO2-päästöt. Se oli ensimmäinen toisenlainen Honda: ensimmäinen hybridiauto, jota tarjottiin myytäväksi Euroopassa.

ROBOTTEJA JA KILPAILUA

2000-luku.
2000
2001
2002
2003
2006
Asimo robot walking down the stairs.

2000

ASIMO vilkuttaa

Ilmestyy ensimmäinen ASIMO (Advanced Step in Innovative MObility) -humanoidirobotti, josta tulee Hondan suurimpia kuuluisuuksia.

Asimo robot walking down the stairs.

2001

R on kilpailuun

Euroopan markkinoille päästetään tehokas hot hatch eli kuuma viistoperä Civic Type R. Sen maine kasvaa nopeasti ja sana leviää. Sitä viedään myöhemmin entusiastisille asiakkaille kautta maailman. Sitä seuraa vielä kolme sulkupolvea, joista uusin paljastetaan vuonna 2017.

Asimo robot walking down the stairs.

2002

Liittyminen Jazz-kerhoon

Markkinoille päästetään fiksu supermini Jazz. Keskellä sijaitsevalla polttoainesäiliöllä se tarjoaa yllättävän tilansäästön. Kekseliäät Magic Seat -takaistuimet ovat luovimpia esimerkkejä Hondan ”ihmisen maksimi, koneen minimi” -filosofiasta.

Asimo robot walking down the stairs.

2003

Mai-nostettu Honda

Euroopassa esitetään Hondan Hammasratas-televisiomainosta. Siitä tulee maailman palkituimpia mainoselokuvia. Se esitteli uutta Accordia, jota tarjottiin Hondan ensimmäisellä itse kehittämällä dieselmoottorilla i-CTDi.

Red Honda Civic Type R H-badge.

2006

Hondan vetysankari

Hondan insinöörit ovat haaveksineet pitkään vetykäyttöisestä tulevaisuudesta, joka lupaa päästöjen ja lataustarpeen puuttumista. Vuosimallin 2006 FCX Clarity oli merkkipaalu: ensimmäinen kaupallisesti saatavilla oleva vedyllä toimiva polttokennoauto.

NYKYISYYS

Honda jatkaa ennätysten rikkomista.
2014
2015
2016
2017
2018
A flying HondaJet.

2014

Ajoa korkealla

Hondan moottoripyörien ja skootterien maailmanlaajuinen myynti on valtava: 300 miljoonaa kappaletta. Isot luvut jatkuvat: vain vuosi myöhemmin saavutamme moottoripyöräkilpailuissa 700. Grand Prix -voittomme.

A flying HondaJet.

2015

Honda lähtee lentoon

Soichiron perimmäinen unelma toteutuu: ensimmäinen sarjatuotannon HondaJet nousee taivaaseen. Kuuden matkustajan suihkukone, jonka lentomatka on yli 2200 km ja huippunopeus 782 km/h, on kaikkien aikojen nopein Honda.

A flying HondaJet.

2016

Autoilun virstanpylväs

Hondan autotuotanto yltää 100 miljoonaan. Oliko Soichiro koskaan unelmoinut, että hänen nimikkoautojaan valmistetaan niin paljon?

Honda Civic Type R on the Nürburgring.

2017

Pitkälle kehittynyt ja urheilullinen

Honda paljastaa uuden NSX:n, huipputekniikkaa hyödyntävän urheiluauton, joka on aikaansa edellä, kuten alkuperäinen mallikin oli. Se on V6-bensiinimoottorilla ja kolmella sähkömoottorilla varustettu hybridi ja superauto. Muutaman kuukauden kuluttua NSX:n joukkoon liittyy uusi Civic Type R: se on niin nopea ja Hillitsemätön, että se asettaa uuden kierrosaikavertailukohteen haastavalla Nürburgring Nordschleife -radalla Saksassa.

2018: 70 vuotta unelmien voimaa
Honda täyttää 70. Se on ollut tähän asti melkoinen tarina. Minne seuraavat seitsemän vuosikymmentä meitä vie?

Honda 70 years anniversary logo

2018

70 vuotta unelmien voimaa

Honda täyttää 70. Se on ollut tähän asti melkoinen tarina. Minne seuraavat seitsemän vuosikymmentä meitä vie?

HISTORIAMME

HISTORIAMME

Olemme ylpeitä historiastamme. Lue, miten perustajamme Soichiro Honda kasvatti meidät sellaisiksi, kuin olemme tänään.

HISTORIA
NYKYISYYTEMME

NYKYISYYTEMME

Tutustu Hondan maailmaan, toimintaamme Euroopassa ja siihen, mikä innostaa meitä.

NYKYISYYS
TULEVAISUUTEMME

TULEVAISUUTEMME

Minne unelmamme vievät meidät seuraavaksi? Katso, miltä Hondan tulevaisuus näyttää.

TULEVAISUUS